Wybory do Podkarpackiej Izby Rolniczej
31 maja 2015 odbędą się wybory do Podkarpackiej Izby Rolniczej.
Chociaż nie cieszą one w społeczności
lokalnej tak dużą popularnością jak choćby wybory samorządowe czy też wybory
sołtysów i rad sołeckich, to warto w kilku zdaniach przypomnieć o nich
mieszkańcom naszego powiatu. Kto może uczestniczyć w tych wyborach? Wszyscy którzy należą do samorządu
rolniczego, a z mocy prawa należą do niego wszyscy płatnicy podatku rolnego,
płatnicy podatku dochodowego z działów specjalnych produkcji rolnej oraz
członkowie rolniczych spółdzielni produkcyjnych. Odnosi się to oczywiście
zarówno do kandydowania jak i głosowania w wyborach czyli biernego i czynnego
prawa wyborczego. Wybory te maja charakter dwustopniowy tj. członkowie Izb Rolniczych w poszczególnych
gminach wybierają jednego lub dwóch członków powiatowych Izb Rolniczych ( w
przypadku powiatu kolbuszowskiego we wszystkich gminach wybiera się po dwóch
delegatów). W drugim natomiast etapie członkowie rady powiatowej wybierają ze
swojego grona przewodniczącego oraz delegata na walne zgromadzenie. Wybrany przewodniczący
oraz delegat na szczeblu powiatu wchodzą w skład walnego zgromadzenia Izby na
poziomie województwa. Prawo zgłaszania kandydatów w wyborach do rady
powiatowej przysługuje wszystkim
członkom Izby, musi być poparte co najmniej przez 50 członków danej Izby
posiadających prawo wyborcze. Termin
zgłaszania kandydatów upłynął 11 maja 2015. Głosowanie będzie się odbywać 31
maja w godzinach 8 -18, najczęściej w jednym lokalu wyborczym na terenie każdej
gminy.
Jaka jest historia funkcjonowania Izb Rolnych na ziemiach
polskich? Pierwsza Izba Rolnicza na ziemiach polskich powstała w Poznaniu w
1895 roku. Zadaniem ówczesnych Izb było współdziałanie z administracją rządową,
doskonalenie prawa gospodarczego, reprezentacja i obrona interesów rolnictwa i
leśnictwa, zakładanie i prowadzenie szkół rolniczych, popieranie postępu
technicznego w produkcji rolnej. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w
1918 r. rozpoczął się nowy rozdział w historii Izb Rolniczych. W Wielkopolsce
wiązało się to ze spolonizowaniem pruskich Izb Rolniczych i dostosowaniem
ustawodawstwa pruskiego do aktualnej sytuacji politycznej i społeczno-gospodarczej
Państwa Polskiego. Przejęcie Izby Rolniczej przez władze polskie miało miejsce
20 stycznia 1919 r. na mocy dekretu Naczelnej Rady Ludowej. Przejmując Izbę
Polacy obsadzili swoimi urzędnikami stanowiska zajmowane wcześniej przez
Niemców, ale pozostawili dawną strukturę wydziałów. W pierwszym okresie
działalności zlikwidowano istniejący system patronacki kółek rolniczych
włączając je do bezpośredniej działalności Izby. W II Rzeczpospolitej Konstytucja z marca 1921
r., obok samorządu terytorialnego, gwarantowała istnienie samorządu
gospodarczego. Zasadnicze znaczenie dla rozwoju samorządu rolniczego w Polsce
miało jednak rozporządzenie Prezydenta RP o Izbach Rolniczych z dnia 22 marca
1928 r. Wtedy to Izba Rolnicza została zdefiniowana jako jednostka samorządu
gospodarczego i osoba publiczno-prawna, działająca na obszarze jednego
województwa i w granicach ustaw państwowych oraz własnego statutu. Istota
samorządowego charakteru Izb Rolniczych polegała na wykonywaniu przez nie praw
zwierzchnich w stosunku do członków, których przynależność do izb rolniczych
była obligatoryjna. Izby miały charakter powszechny i dlatego mogły
reprezentować interesy wszystkich rolników i bronić całego rolnictwa. Głównym
celem Izb Rolniczych, określonym w rozporządzeniu, było zorganizowanie zawodu
rolniczego (do rolnictwa zaliczano wówczas także leśnictwo, rybactwo,
ogrodnictwo, hodowle zwierząt oraz inne gałęzie wytwórczości związanej z
gospodarstwem rolnym). Rozporządzenie określało, że do zakresu działania Izb
rolniczych należy przedstawicielstwo i ochrona interesów rolnictwa, samodzielne
przedsiębranie, w granicach obowiązujących przepisów prawa, środków w zakresie
wszechstronnego popierania rolnictwa oraz wykonywania czynności, powierzanych
Izbom Rolniczym przez ustawy i rozporządzenia, współdziałanie z władzami
rządowymi i samorządowymi we wszystkich sprawach, dotyczących rolnictwa.
Wprowadzenie instytucji Izb Rolniczych na obszarze całego państwa spowodowało
powstanie w okresie międzywojennym 13 izb: Warszawskiej, Łódzkiej, Lubelskiej,
Kieleckiej, Białostockiej, Wileńskiej, Poleskiej, Wołyńskiej, Lwowskiej,
Krakowskiej, Śląskiej, Wielkopolskiej i Pomorskiej, które współpracowały ze
sobą w ramach dobrowolnej centrali samorządu rolniczego jaką był Związek Izb i
Organizacji Rolniczych Rzeczypospolitej Polskiej z siedzibą w Warszawie.
Rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z 27 października 1932 r. przyniosło
kolejne rozszerzenie kompetencji izb rolniczych. Podkreślony został istotny cel
Izb Rolniczych: zorganizowanie zawodu rolniczego oraz współdziałanie w
dziedzinie rolnictwa, a więc coś więcej niż jedynie reprezentowanie interesów
gospodarczych. W rozporządzeniu zapisano, że Izby współdziałają z władzami
rządowymi i samorządowymi we wszystkich sprawach dotyczących rolnictwa, a
szczególnie przy wykonywaniu przez te władze nadzoru nad działalnością
powiatowych samorządów terytorialnych i zapewnieniu jednolitości prowadzonej
przez te samorządy akcji w dziedzinie rolnictwa. Nakreślono również ważny
odcinek współpracy samorządu rolniczego z państwem - właściwe władze rządowe
miały przesyłać Izbom Rolniczym do zaopiniowania projekty ustaw przed
skierowaniem ich na drogę obrad ustawodawczych oraz projekty rozporządzeń,
mających doniosłe znaczenie dla rolnictwa, jeżeli tylko interes publiczny lub
pilność sprawy nie stanie temu na przeszkodzie. Prężną działalność Izb Rolniczych
przerwał wybuch II wojny światowej. W okresie okupacji Izby wojewódzkie zostały
zlikwidowane. Okupanci pozostawili jedynie istniejące biura powiatowe, które wykorzystywano
jako jednostki ściągające od rolników nałożony przez okupanta kontyngent. Po
zakończeniu II wojny światowej już w marcu 1945 roku wznowiły swoją działalność
Izby Rolnicze między innymi wielkopolska , białostocka, warszawska czy
kielecka. Pracę Izb Rolniczych utrudniały jednak przeszkody natury politycznej.
Nowa władza zarzucała samorządowi rolniczemu między innymi to, że w przeszłości
popierał gospodarstwa obszarnicze, a zaniedbywał drobnych rolników, a w związku
z parcelacją folwarków stracił rację bytu. Rzeczywiste przesłanki były jednak
inne: Samorząd rolniczy zajmował się aktywnie wdrażaniem postępu rolniczego na
wsi , we wszystkich jego możliwych formach, podnosząc tym samym prestiż i rangę
zawodu rolnika, i dlatego stał się dla ówczesnej władzy niewygodna. Ostatecznie
Izby zostały zlikwidowane dekretem z dnia 26 sierpnia 1946 roku o zniesieniu
Izb Rolniczych, który wszedł w życie 10 października 1946 r. Dekretem tym
zadania Izb Rolniczych zostały przekazane, pozostającemu pod kontrolą komunistów,
Związkowi Samopomocy Chłopskiej. Związkowi został również przekazany majątek
Izb Rolniczych, powstały po umorzeniu ich zobowiązań. Przemiany roku 1989
odrodziły nadzieje środowiska rolniczego na wznowienie działalności własnego
samorządu, po 50-letnim okresie niebytu za rządów PRL. Efektem kilkuletnich
starań była uchwalona 14 grudnia 1995 roku ustawa o Izbach Rolniczych, która
stworzyła podstawy prawne do przeprowadzenia demokratycznych wyborów i
wyłonienia organów samorządu rolniczego. Mimo 50-letniej przerwy w
działalności, członkowie Izb Rolniczych i ich przedstawiciele w organach tych
izb mają przeświadczenie o ciągłości prac samorządu oraz o kontynuacji dzieła
Izb Rolniczych powstałych w okresie międzywojennym. Sięganie do bogatych
tradycji i doświadczeń nadal stanowi inspirację do działania obecnych Izb Rolniczych.
Czym są Izby Rolnicze i
jakie jest ich zadanie? Izby Rolnicze funkcjonują w oparciu o ustawę o Izbach Rolniczych
z 14 grudnia 1995. Do zadań Izby należy
w szczególności:
1) sporządzanie analiz, ocen, opinii i
wniosków z zakresu produkcji rolnej oraz rynku rolnego,
i przedstawianie ich organom administracji rządowej i samorządu terytorialnego.
i przedstawianie ich organom administracji rządowej i samorządu terytorialnego.
2) występowanie do organów administracji rządowej w
województwie i organów samorządu terytorialnego z inicjatywą w zakresie
regulacji prawnych dotyczących rolnictwa, rozwoju wsi i rynków rolnych oraz
opiniowanie projektów przepisów,
3) prowadzenie działań na rzecz tworzenia rynku rolnego
oraz poprawy warunków zbytu płodów rolnych i produktów rolnych,
4) prowadzenie analiz kosztów i opłacalności produkcji
rolnej,
5) gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji
gospodarczych na potrzeby producentów rolnych oraz innych podmiotów
gospodarczych,
6) doradztwo w zakresie działalności rolniczej,
wiejskiego gospodarstwa domowego oraz uzyskiwanie przez rolników dodatkowych
dochodów,
7) podejmowanie działań na rzecz rozwoju infrastruktury
rolnictwa i wsi oraz poprawy struktury agrarnej,
8) podnoszenie kwalifikacji osób zatrudnionych w
rolnictwie,
9) prowadzenie listy rzeczoznawców oraz przyznawanie
tytułów kwalifikacyjnych w zakresie rolnictwa na zasadach określonych w
odrębnych przepisach,
10) kształtowanie i upowszechnianie zasad etyki i
rzetelnego postępowania w działalności gospodarczej,
11) działanie na rzecz podnoszenia jakości środków i
urządzeń stosowanych w działalności rolniczej oraz na rzecz poprawy warunków
pracy i bezpieczeństwa w rolnictwie,
12) współdziałanie z jednostkami prowadzącymi szkoły,
wspieranie ich działalności, inicjowanie powstawania nowych szkół i zmian w programach
nauczania oraz współorganizowanie praktyk oraz współdziałanie z organizacjami
oświatowymi na rzecz edukacji dorosłych,
13) kształtowanie świadomości ekologicznej producentów
rolnych,
14) inicjowanie działań mających na celu powoływanie i
wspieranie zrzeszeń i stowarzyszeń producentów rolnych i leśnych,
15) działanie na rzecz poprawy jakości produktów rolnych,
16) promowanie eksportu produktów rolnych,
17) rozwijanie współpracy z zagranicznymi organizacjami
producentów rolnych,
18) działanie na rzecz rolników, rencistów i emerytów
rolniczych,
19) współpraca z administracją publiczną w zakresie
ochrony środowiska, zdrowia
i wiejskiego dziedzictwa kulturowego.
i wiejskiego dziedzictwa kulturowego.
Biorąc pod uwagę liczne
zadania jakie spoczywają na Izbach Rolniczy , warto pamiętać o odbywających się
31 maja wyborach, aby mieć wpływ na to kto i jak będzie się zajmował problemami
rolnictwa których przecież nie brakuje. I to mimo faktu , że taka forma samorządu nie
jest w naszym kraju zbyt popularna (świadczy o tym chociażby bardzo niska
frekwencja).
Jan Puzio
Autor artykułu jest Radnym
Rady Gminy Raniżów